Live stream az egész világ – 2. rész: gyártsunk bevételt!
A cikksorozatunk első részében körbejártuk a live stream jelen helyzetét, merengtünk egyet az általánosan várható trendeken és még néhány népszerű platformnak is a körmére néztük. Ezúttal kicsit magunkba mélyedünk, és a nagyvilág helyett a saját pénztárcánkban turkálunk, megnézzük hogy mire kell költenünk, ha nívós tartalommal beugrani az ugrásszerűen növekvő piacra, és ami még fontosabb, milyen bevételszerzési lehetőségek nyit meg előttünk ha az élő adás szórására adjuk a fejünket.
Eszközigény
Ha szeretnénk videós tartalmat gyártani, pláne ha ebből szeretnénk élni, akkor nem árt, ha áldozunk pár eszközre és szoftverre, persze mint megannyi példa mutatja, nem ördögtől való simán a telefonunkkal nekiugrani és natív módon direkt bejelentkezésekkel dolgozni, de ha komolyabb, hosszabb és persze igazán magas minőségű felvételek szeretnék szabadjára engedni az éterbe, az igényel némi befektetést.
Anélkül hogy a technikai háttérbe túl mélyen megmártóznánk – erre számtalan remek fórum és termékajánló oldal van, ahol ízléséhez, pénztárcájához vagy épp szakértői vélemények alapján, passzosan összeválogathatjuk a házi stúdiónk kellékeit – alább a legfontosabb eszközcsoportok:
- PC, laptop: nyilván igen fontos része az adásunknak maga a vas, amibe befutnak a jelek és kikürtöli a világháló felé, és nem mellékesen még tárolásra és a kezelő, vágó szoftvereket futtatására is jól jön. Előnye, hogy manapság a legtöbben alapban rendelkezünk vele, de ha komolyak a szándékaink, érdemes megfontolni hogy előbb vagy utóbb tartsunk egy csak ehhez használatos gépet.
- Kamera: valószínűleg eme eszköz jelentőségét sem kell magyarázni, illetőleg azt sem, hogy miért érdemes befektetni egy – vagy több, ha esetleg szeretnénk például kameraállást is váltogatni – jobb minőségű digitális kamerába.
- Mikrofon: ha már van egy jó kamera, nem érdemes a mikrofonon sem spórolni. Lehet bármilyen mutatós a kép, borzasztóan kirándító ha valami doboz hangzást adunk hozzá, pláne ha zenei vonalon szeretnénk érvényesülni. Ha több mikrofonnal dolgozunk, akkor pedig már egy keverőpult is igen hasznos lehet.
- Fények: valószínűleg nem az első dolog, amiért csengetni szeretnénk, de ha nem akarunk Blair Witch hangulatú videókat forgatni, akkor érdemes pár stúdiólámpára is áldozni, megéri.
- Extrák: ahogy ráérzünk az ízére, egész biztos, hogy szeretnénk majd bővíteni a repertoárunk. Ezt pedig megannyi kiegészítővel megtehetjük: használhatunk drónt, zöld hátteret, effektek processzort, stream decket, vásárolhatunk profi szoftvereket, előfizethetünk digitális szolgáltatásokra (ezek közül van olyan, amely egyszerre akár 30 közösségi csatornát is tud kezelni) , és még ezernyi hasznos, vagy épp haszontalan ám jópofa kütyüt szerezhetünk be, amivel színesíthetjük az adásunk.
Induljon a bankszámla-hízlalás!
Ha megtaláltuk a forgatási helyszínünk, élesítettük a stúdiónkat, kitaláltuk a műsor szerkezetét, a közvetítésünk arculatát és hangulatát, kitaláltuk, hogy melyik platformon vagy platformokon dolgozunk, nekiállni, hogy kitermeljük a fizetésünk.
Rajongói támogatás a platform beépített eszközeivel
Talán az egyik legdirektebb megoldás – és nem mellékesen nagyon jó visszajelzés is a munkánkról – ha az erre alkalmas platformon keresztül megadjuk a rajongóknak a lehetőséget, hogy a felület valamely virtuális jutalmazási programján keresztül támogassanak. Néhány példa:
- Twitch: a felület ’Bits’ néven kínálja a virtuális javait, amit osztogathatunk kedvenc tartalom gyárosaiknak ’Cheering’ formájában, amelyek után a platform a Twitch affiliate vagy épp partner programjában ténykedőként minden chat folyamban felhasznált ’Bit’ után egy cent körüli értéket ír jóvá a rendszer. Nem sok, önmagában erre kár is lenne építeni, de egy aktív, pörgős profilon azért jó pár tucat dolcsival felkerekítheti a havi bevételt.
- Facebook: közösségi oldal Gaming szegmensén a Facebook Level Up programba kell csatlakozni, és ennek berkeiben gyűjthetjük a Csillagokat, amelyeket a rajongók vásárolhatnak, és minden egyes darab után egy cent jóváírást kapunk.
- YouTube: a SuperChat szolgáltatáson keresztül érhető el a fenti kettő lehetőséghez nagyon hasonló megoldás, itt a különböző chat animációk vásárlásából kap részesedést a csatorna tulajdonosa.
Előfizetői programok
Evezzünk át a havi szinten is észrevehető bevételek világára, hiszen ha megfelelően fel tudjuk osztania tartalmainkat szimplább és egy jóval exkluzívabb szegmensre, továbbá elegendő elkötelezett követőnk is akad (illetőleg megfelelünk a platform megfelelő további követelményeinek), akkor érdemes szemezhetünk az előfizetői program indításán. Ennek égisze alatt még nyilván mindig nem kell a Bentley szalonban nézelődnünk, de a centek és töredékcentek világából már átlendülünk pár dolláros / eurós, és ami még fontosabb, egy rendszeresebb, előre számíthatóbb tartományba, és ha szépen tudjuk növelni a havi előfizetőinket – az folyamatosan van érdemi tartalmunk számunkra – akkor azért szépen kerekedhet a kosztpénz. Pár népszerű megoldás:
- YouTube: a Partner Program keretében, a feltételeinek megfelelve (minimum 4000 érvényes nézési órával, és minimum 1000 feliratkozó kell hozzá) indíthatunk fizetett csatornákat. Olyan 3-5 dollár az általános havi díj, de nyilván nincs kőbe vésve az összeg. Értelemszerűen ha többet kérünk, többet is kell adnunk.
- Twitch: természetesen bikaerősre hízott platform is megadja az előfizetési lehetőség indítását az arra érdemeseknek. Az Twitch Affiliate vagy a Twitch Partner program feltételeinek kell megfelelni
- Mixer: előbbiekhez teljesen hasonló lehetőséget lelünk a Mixer Partner program keretében.
Külső platformos támogatás
Tulajdonképpen az elsőként említett felületen belüli adományozás kibővített verziója, amikor egy külső támogatói panelen keresztül fogadjuk a követőink egyszeri vagy rendszeres adományait. E fronton már jellemzően egyszerre 5-15 dollárnyi összegeket dobálnak be a követők a virtuális szütyőnkbe, így egy jól sikerült adás minden további nélkül hozhat akár több száz vagy több ezer dollárnak megfelelő összeget. Két remek felület:
- Streamlabs: a Logitech live streaming alkalmazásában megleljük az egyszeri támogatási lehetőséget, ez ráadásul a YouTube-tól kezdve a Facebook-on át a Periscope-ig megannyi platformmal összekapcsolható
- Patreon: ha rendszeres támogatókat szeretnénk, a Patreon nagyon jó barátunk. A platform lényegében egy kidolgozott előfizetési rendszert ad a tartalomkészítők / művészeti vonalon alkotók kezébe, amiért cserébe százalékos részesedést kap a felület. A cég éves szinten már 100 millió dolláros nagyságrendben fizet ki összegeket a több mint 150 000 tagjának.
Engedélyezett reklámok utáni bevételek
Lényegében arról van szó, hogy az általunk ápolgatott csatornákra beengedjük a külsős reklámokat, live stream esetén például a közvetítésre ráúszó, vagy azt rövid időre megszakító ajánlatokat, és ezért cserébe mi bevételt kapunk leginkább az arra történt kattintás után. Erre a YouTube mellett például a Facebook vagy a Twitch is kínál már egy ideje lehetőséget, de vegyük figyelembe, hogy ezt nem minden felhasználó fogadja kitörő örömmel.
Szponzoráció
Ez már egy sokkal irányítottabb formája a reklámbevételek szerzésének, persze kell idő és energia, hogy arra a szintre jussunk, hogy komoly szponzorációs megállapodásokat, brand együttműködéseket toljanak elénk, de ha elértük, akkor itt már tényleg komoly, jó megélhetést is biztosító összegek kerülhetnek képbe.
Hogy ezt milyen formában tesszük – a brand-nek dedikált videó, rendszeres említés, banner, adott termékek használata, affiliate értékesítés, stb. – már a szerződésen és rajtunk áll, de igyekezzünk olyan terméket vagy szolgáltatást reklámozni amivel mi mindenképp, és lehetőleg a közönségünk is azonosulni tud, különben elég jól szét lehet riasztani a nehezen összekuporgatott követőbázist.
Saját merch árusítása
Ha már jól kiépítettük a saját brand-et és megvannak az elköteleződések, akkor jöhetnek az ötletes merch termékek. Nyilván a tartalom típusától is függ, hogy erre mikor állunk rá: zenekarként, már rögtön az elején elkezdhet csorogni a bevétel e vonalról is ráadásul nem is kell túlgondolni a kínált termékek palettáját, de pl. barkácsvideókkal már lehet, hogy igen masszív bázist össze kell toborozni, mire érdemben tudunk például saját márkás kantáros gatyákat elpasszolni.
Oktatóanyagok
Ha a csatornánk tematikája olyan, akkor bizony a fizetős oktatóanyagok értékesítése egy igen erős bevételi láb lehet. Ehhez nyilván szükséges az adott témában való megfelelő jártasság, képesség ennek megfelelő minőségű tálalására és nem árt, ha az érékesítendő anyagainkat karban is tartjuk. Ha mondjuk gitározás alapjait oktatjuk, akkor valószínűleg nem nagyon kell piszkálni a már elkészült pakkot, de mondjuk közösségi marketing vagy SEO esetén már valószínűleg érdemes félévente revíziót tartani.
Virtuális belépőjegy (PPV)
Bár a végére hagytuk, az utóbbi évek rohamosan erősödő lehetőségről van szó, amelynek a világjárvány is komoly lökést adott. Igaz a PPW (pay-per-view), azaz a virtuális eseményre történő jegyvásárlás azért a rajongónál még érzékeny pont – sokan berzenkednek még az ötlettől, hogy például egy live stream koncertért fizessenek – már 2020 végére is egy nagyon erős lábbá cseperedhet mondjuk az előadó-művészet világában, pláne mert sokuknál ez lehet az egyetlen érdemi bevételi forrás az idén.
E tendenciát nagyon jól mutatja, hogy a lehetőséget támogató, már jól bejáratott felületek, mint például a Kaltura, az IBM Cloud Video vagy a Vimeo mellé már a Facebook is ütemezte a fizetős live stream adások bevezetését, de a világ legnagyobb fesztiváljegy-értékesítő platformja, a Festicket is hamarosan beszáll e piacra YouTube s a Vimeo támogatásával.
* * *
Reméljük a fentiekkel tudtunk adni pár ötletet a megélhetéshez live stream világában. Kétségtelenül meg kell dolgozni az első centekért, de ha eltökéltek és következetesek vagyunk, és nem alkuszunk meg a minőséggel, akkor tényleg egy kényelmes megélhetést biztosíthatunk magunknak az élő adásainkkal.
Szerző: Csillik Péter
Fesztiválok Városa / Élményem.hu / Tixa Blog